SJ har monopol fortfarande i praktiken!

10 maj 2012 at 11:33

 
 
 

torsdag, maj 10, 2012

Det bidde en tumme med den fria järnvägstrafiken!

 

Det finns politiker och enskilda som tror att SJ är borta från spåren och att det är därför det ibland har gnisslat på spåren med förseningar och annat.
Dessutom finns det sedan många år en tendens att skylla allt på SJ när tex elledningen har dragits ner eller att en växel har gått sönder.
Det är ju bara enfaldigt gnäll utan någon sanning eftersom alla sådana fel ligger utanför deras domäner.
Trafikverket  (fd Banverket) har hand om allt från spår till utrop på stationerna. SJ och de fåtal tågoperatörer som finns i vårt land KÖR tågen, inget mer!

När jag hör politiker (läs vänsterkonservativa) orera om att järnvägen åter måste bli som förr så talar de i nattmössan.Det går inte att vrida klockan tillbaka. Samhället skapade bilismen därför att majoriteten av folket ville ha bilen. Detta  påskyndade massor med nedläggningar av järnväg, man kan inte köra tåg utan passagerare!
Om detta kan man tycka vad man vill om , det går inte att önska sig tillbaka till 1946!

Dessutom finns det även bland dagens politiker (inom vänstern) de som tror att det rullar massor med tåg från div. bolag på spåren och att de tränger ut SJ. I verkligheten finns bara två små bolag som kör tåg med Trafikverkets tillstånd.
http://www.mittnabotaget.se/tmpl/XStartPage.aspx?id=26702&epslanguage=ML

Veolia transport har några få tåg och har fått nöja sig med att trafikera när banan är tom. Tex Stockholm-Malmö.Dessutom har Veolia tagit över trafiken mellan Malmö och Berlin som SJ la ner! OBS  SJ la ner denna trafik och tack o lov att det fanns andra som ville ta över denna viktiga trafik.

Sedan finns ett helt nytt bolag som kör en tur om dagen Stockholm -Göteborg. Blå tåget heter detta bolag.
http://www.blataget.com/

 Blå tåget har riktiga restaurangvagnar med kockar ombord. Ingen plast på bordet utan riktigt porslin.

När man läst det här (Svd 2012-05-10) så inser man snart svårigheterna för andra bolag att etablera sig här. Vem vågar satsa på ett år i taget?  DB (Tyska järnvägen) ville in i Sverige men de ansökte inte ens eftersom vi har dessa regler  .
SJ är ju ett bolag som till och med konkurerade ihjäl sitt dotterbolag Linx så där sitter det chefer som vaktar sina positioner med hjälp av staten och Trafikverket samt en hel del politiker, den sk fria konkuransen finns bara i högtidstalen.

 

 

 

 

Annonser

Entry filed under: Uncategorized.

Den tragiska historien om Raul Wallenberg! SD framåt igen!


Arkiv


%d bloggare gillar detta: