37.000 förtidspensionerade unga!

14 augusti 2016 at 17:27

Om den här trenden fortsätter så blir ju kanske 350.000 unga inom tio år stående utanför samhället. Inget arbete att gå till utan tvingas att fylla sin tid i hemmet eller på annat sätt. En dålig tillvaro för de flesta och i synnerhet för de som är unga.

Hur många som lever så idag vet jag inte, det är så svårt att få tag i uppgifter som man kan lita på.

Enligt pressen så är det nästan bara olika diagnoser inom det psykiska vilket bidrar till dessa dystra siffror.

När jag växte upp på femtiotalet så hörde man aldrig talas om att någon kamrat klassades som så annorlunda i psyket så att de inte varken skulle klara skolan eller kunna få ett jobb efter skolgången.

Eller minns jag fel? Visst fanns de somliga som inte klarade den vanliga skolklassen utan fick gå i ”specialklass”. vi andra ”elaka” barn döpte naturligtvis denna klass till ”trögis”!

Men de flesta som gick ut skolan i dessa klasser återfanns på olika jobb.Kanske inte de mest avancerade jobben men de kunde försörja sig själv i alla fall.

När jag idag mer än någonsin i mitt liv sett vad olika diagnoser leder till och hur dessa barn fungerar så är det ju en värld som jag inte känner igen.

Och jag inser också att om de inte som vuxna ”mognar” så är framtiden ovanligt dyster med pension som det enda som återstår.

OM det här har blivit mer förekommande så som jag ser det så undrar jag också VARFÖR?

När barn fungerar som och uppträder så som treåringar gör trots att de närmar sig tonåren , då är det besvärligt.

Vårt samhälle idag är på många punkter oerhört olikt det samhälle jag växte upp i!

Ett enda exempel som kan belysa detta är när jag som 14 år gammal slutade skolan och gick upp på arbetsförmedlingen. ”Vad vill du göra”  frågade de mig. ”Tja, jobba som kontorsbud” svarade jag.

”Ett ögonblick, jag ska bara ringa ett samtal. Ring-ring. Kort samtal, personen väntade i arbetsförmedlarens telefon. ”Kan du börja på måndag”?

Och så hade jag mitt första jobb på F.E. Lindströms tångfabrik i Eskilstuna.

Det här låter som en saga för dagens unga.

En sak är säker, att som ung komma ut i arbetslivet ihop med vuxna bidrar till att man mognar på ett sätt som är okänt idag. Idag kan man fråga sig om ens vissa är mogna vid 30?

 

Entry filed under: Uncategorized.

Det är rätt att göra uppror! Ett trevligt samtal idag!


Arkiv


