Språket!

24 november 2016 at 19:17

Jag minns när Jan Myrdal blev kritiserad över att han använde ”konstiga ” ord  när han skrev artiklar och böcker. Hans svar är det enda rätta: ” du får väl ha en ordbok bredvid dig”!

En lärare sa åt mig för x antal år sedan att jag skrev så ”konstigt” , vi unga har svårt att förstå vad du skriver! Jag blev något häpen eftersom jag försöker skriva på begriplig svenska.

Men dagens unga och då särskilt killar har fått svårt med sin läsförståelse enligt de undersökningar som görs då och då och det är ju inte så roligt att behöva konstatera och väcker frågan om framtiden.

En del vill förenkla vårt språk utefter hur de unga talar idag med sina begränsade förmågor.

Detta måste vara dödfött och är bara ytterligare en eftergift som bara stryker de lata medhårs. Men ibland blir till och med jag förvånad, jag hade skrivit en blogg om historia och hur viktigt detta ämne är för att förstå vad som händer just idag.

Då skriver en lärare , jo jag kollade att han var gymnasielärare, och sa att det var helt meningslöst detta ämne. Det finns ingenting att lära av det förflutna, påstod han.

Under alla tider har språk förändrats men en del har också fallit bort. Jag minns Ture Nermans nya stavningar som han kämpade för.Sverige blev ”Svärge”, ljus blev ”jus”, hjärta blev ”järta” och så vidare.

Nå hans stavning  försvann och jag tror att det politiska ordet ”hen” också kommer att helt försvinna.

Det är ju mest använt av Fi-vänster och MP just i politiskt syfte. Vanligt folk som jag talar med vill inte använda detta ord.

Det används ju för att fortsätta att sudda ut att de flesta människor består ungefär till 50 % av olika kön.

Inget ont ska falla över de som anser sig vara födda i fel kropp , de får naturligtvis be om hjälp av sjukvården att kunna hamna i rätt kropp.

Allvarligt är att vi står inför en hel generation unga (killar) som har svårt att förstå innebörden i skriven text. Ända upp i Universitetsmiljön upptäcker man detta och då måste alla klutar sättas till för att få någon ändring på detta. Troligtvis måste det ju börja redan i de första klasserna i skolorna.

Den diskussionen borde vara viktigare än att babbla om ”hen”!

 

 

Entry filed under: Uncategorized.

Religionen ska vara den enskildes sak! Jag är så upprörd ikväll!


Arkiv


