Nu ska jag skryta om mig själv!

14 mars 2017 at 18:25

Jag började arbeta när jag var fjorton år och min mor var ju som de flesta kvinnor var på den tiden. Skulle stiga upp och göra frukost åt mig  men se detta satte jag p för! Gå och lägg dig igen, sa jag . Jag fixar det här själv. Och så blev det.

Gifte mig senare i livet med en handikappad tjej och naturligtvis fick jag bära ett tyngre lass än andra. Men det visste jag ju från början.

Redan då hade jag börjat lägga ner tid på matlagning eftersom jag hade fått en sådan utbildning i flottan.

Längre fram i livet med nytt äktenskap och tre barn så blev det körigt allra helst när hustrun började arbeta på SJ. Hon var ju många gånger ute och reste så jag fick fixa det mesta många dagar. Allt från att köpa hem varor till att tvätta. F.ö. var jag förste mannen i Systembolagets historia att begära sex timmars arbetsdag.Detta slutade inte så bra eftersom chefen mobbade ut mig.

Ett par år var  jag hemma från allt arbete och tog hem yngsta barnet från förskolan och de andra från fritids. Detta skedde när Malmö stad skar ner överallt i alla verksamheter och det blev så dåligt inom vård och förskoleverksamhet. Min yngsta dotter pallade inte för alla försämringar.

Än idag fortsätter jag att laga mat som blir bra och det kommer jag att fortsätta med så länge jag orkar. Tvätten avklarades idag och även flera mattor tvättade jag. Svabbade golven  och så härligt att kunna lägga rena mattor på rena golv.Jag tillhör också den generation som manglar örngott ,handdukar och lakan.

När jag arbetade inom hemtjänsten så var jag ensam om att mangla de gamlas tvätt så de var glada i mig. Mindre glada var mina arbetskamrater som fuskade sig fram.

Men en sak hoppar jag över nu för tiden och det är fönsterputsen.Detta får något proffs ta hand om åt mig!

Jaha, så har jag fått tala väl om mig och vad andra tycker om detta ,det intresserar mig inte. Så det är ingen idé att du klagar på mig! Ajö!

 

 

 

 

 

Entry filed under: Uncategorized.

Hur bor de i fullmäktige i Farsta? Del två om min levnad.Karriären från bruket till systembolaget!


Arkiv


